Pasiuni

Blogul cuprinde articole si poze cu produse crosetate de mine, unice si originale - cu scheme si descrieri sau cu povestea unui produs mai special. De asemenea, articolele sunt pozitive, optimiste, amuzante, îți redau o poftă de viață, de tot ce e bun și frumos în această lume. Vă invit să urmăriți blogul savurând niște articole pe gustul fiecăruia, completate de imaginile inedite cu articole handmade.

Pălării gânditoare

Vi s-a întâmplat vreodată să vă confruntați cu o problemă anume și să vă simțiți închiși în niște tipare de gândire care v-au împiedicat să găsiți o soluție satisfăcătoare? Sau să participați la o discuție unde faptele și părerile să se suprapună dezordonat, fără să se ajungă la o concluzie concretă? Sau să aveți cu disperare nevoie de o idee, dar sa nu vă vină nimic în minte?
În astfel de cazuri, nu cumva v-ați gândit cât de frumos și util ar fi să posedați un obiect magic care să vă ajute să gândiți și să creați cu claritate și imaginație?

Metoda celor șapte pălării

Poveștile fantastice sunt pline de obiecte magice care au proprietăți neobișnuite: inele care te fac invizibil, pantofi vrajiți care iți dau posibilitatea să alergi cu viteza vântului, lanțuri care te fac să devii invulnerabil etc.
De ce nu ar putea exista, să spunem, o pălărie care, dacă ne-o punem pe cap, să ne ajute să producem idei, să evaluăm corect o situație, să găsim soluția la o problemă? Închipuiți-vă: dacă suntem confuzi, nesiguri, ezitanți, … abracadabra! Am putea să ne punem pălăria noastra magică și iată că am descoperit ideea potrivită, strategia invingătoare, acțiunea eficace.
Ideea aceasta stă la baza unei metode pentru sporirea eficacității discuțiilor si procesului de gândire, metodă pusă la punct de profesorul Edward De Bono, considerat drept cea mai mare autoritate mondială în domeniul gândului creativ.

Cum funcționează metoda?
Evident, nu putem intra în prea multe detalii într-un articol , dar principiile de bază sunt extraordinar de simple și, odată întelese, permit obținerea imediată de rezultate nesperate. Practic, este vorba de a ne imagina că avem la dispoziție niște pălării de culori diferite, fiecare corespunzătoare unei anumite funcții a gândului, adica:
Pălăria albă – evaluarea obiectivă a situațiilor: fapte, cifre, informații. Cu pălăria aceasta pe cap, este mai ușor să vedem lucrurile așa cum sunt, fără nici o părere, interpretare, critică, emoție;
Pălăria roșie – se referă la emoții, la senzații și la intuiții. Când gândim cu pălăria roșie pe cap, nu este nevoie să dăm nici o justificare;
Pălăria neagră – gânduri negative, critică, pesimism, tot ceea ce poate merge prost. (Aici nu e nevoie de prea multe explicații, fiindcă se pare că mulți au în permanență pălăria neagră pe cap);
Pălăria galbenă – oportunități, gânduri pozitive, optimism. Cu această pălărie pe cap, trebuie să gândim pozitiv și să vedem numai avantajele situației;
Pălăria verde - creativitate, gânduri neobișnuite, ipoteze fantastice, brainstorming. Cu pălăria verde pe cap, nu există nici o limită in calea gândurilor (veți avea tot timpul să v-o puneți pe cea neagră).
Pălăria albastră – permite observații asupra gândurilor și corectarea lor. Controlează folosirea pălăriilor.
Pălăria violetă - culoare obţinută prin combinarea albastrului cu roşul, în proporţii egale, simbolizează uniunea dintre înţelepciune şi iubire. Se crede ca aceasta culoare poate absorbi energie.

Deci, fie în cursul unei discuții, fie în timpul unei reflecții personale, să ne imaginăm că ne punem pe cap una dintre pălăriile pe care le avem la dispoziție și astfel înfruntăm problema din punctul de vedere corespunzător. Atunci când ni se pare că funcția pălăriei pe care “o avem” s-a terminat, trecem la o altă culoare. Asta nu interzice, bineînțeles, să ne întoarcem, la nevoie, la o pălărie “deja folosită” (asta este chiar funcția pălăriei albastre, aceea de a coordona folosirea pălăriilor).
În ciuda aparenței simplității, metoda aceasta ne permite să obținem rezultate extraordinare, mai ales când este vorba de o discuție în grup, unde prea des ne preocupăm mai mult de a ne apăra punctul de vedere, în loc să muncim împreună pentru a găsi soluția creativă cea mai bună.

Idee preluată din revista Idei de Afaceri, Eduard de Bono – Pălării Gânditoare

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu